Y2.2.5 Framföra klagomål och synpunkter

Ny

Du ska (K)

  • se till att det utan risk för repressalier är möjligt för var och en i arbetskraften att framföra förbättringsförslag, synpunkter och eventuella klagomål gällande arbetsvillkoren, arbetsmiljön och eventuellt boende till arbetsgivare, ditt certifieringsorgan eller myndigheter
  • ha rutiner för hantering och uppföljning av klagomål och synpunkter.

Vid kontroll ska du kunna redogöra för de rutiner som finns för hantering och uppföljning av klagomål och synpunkter. I detta ingår:  

  • Du ska ha dokumenterade rutiner för att hantera klagomål och synpunkter, och tillämpa dem i praktiken. 
  • Kontaktuppgifter till arbetsgivare, certifieringsorgan och myndigheter ska finnas tillgängligt för arbetskraften.  
  • Arbetskraften ska kunna beskriva hur de kan lämna klagomål och synpunkter. 

Du ska ha ett system för anonym visselblåsning, när det krävs enligt nationell lagstiftning. (SL)

(K) Krav-regel
(SL) Regeln är ett förtydligande av övrig svensk lagstiftning