Y1.2.1 Grafiska riktlinjer för KRAVs grundmärke

Du ska använda KRAVs grundmärke och KRAVs märke för export som det beskrivs nedan. (K)

Placering

  • Du kan själv välja var på förpackningen KRAVs grundmärke ska placeras.  
  • KRAVs grundmärke ska vara minst lika framträdande som EU-logotypen. 

 

Färg

  • Märket ska tryckas i grönt (PMS 342, C100, M0, Y71, K43) eller svart. 
  • Du ska trycka KRAVs grundmärke mot en vit bakgrund. 

 

 

Storlek 

  • KRAVs märken ska vara minst 12 mm (på de märken som inte inkluderar text). 
  • Märket för export som har en kompletterande text ska vara minst 18 mm. 
  • På förpackningar där minsta yta är mindre än 50 cm2 får märket vara 9 mm. 

 

Friyta

  • Runt om KRAVs grundmärke och märket för export ska det finnas en friyta som motsvarar halva höjden av texten KRAV.  
  • Friytan ska vara fri från logotyper, symboler, siffror och text. 

 

 

Vid kontroll ska du visa eller beskriva dina rutiner för att märkningen görs korrekt. Märkningen kommer också kontrolleras. 

I undantagsfall får du ge märket en annan bakgrund eller färg genom att (K)

  • spara ur märket mot en pappersfärgad bakgrund så att ytan inne i märket har samma färg som förpackningen (märket ska i så fall framställas i kontrast mot omgivande färg)
  • trycka märkets färg i samma färgnyans som ditt företags logotyp, om det trycks i en grön färgnyans som ligger mycket nära PMS 342, C100, M0, Y71, K43
  • trycka märket i annan färg vid styckmärkning med laser eller liknande teknik, så länge märket har god läsbarhet
  • använda en annan färg än vit eller pappersfärgad på ytan inne i märket, om du först fått ett godkännande av KRAV
  • använda en inverterad variant av märket, om du först fått ett godkännande av KRAV.

Du får inte (K)

  • utforma märkningen så att den på något sätt är otillbörlig eller vilseledande eller så att den misskrediterar KRAV eller ekologisk produktion
  • använda KRAVs grundmärke eller märke för export på ett sätt som kan göra att KRAV uppfattas som producent, distributör, återförsäljare eller marknadsförare av produkten.

Här finns KRAVs varumärkesmanual: www.krav.se.

(K) Krav-regel