A1.8.1 Marknadsföring med KRAVs namn och märken

Du får marknadsföra (K)

  • din verksamhet som KRAV-certifierad
  • dina KRAV-certifierade produkter som du säljer i lösvikt, bulk eller storsäck med KRAVs märken (se regel A1.8.5)

Detta gäller oavsett vilka medier du använder för din marknadsföring. Förutsättningen är att du följer reglerna i detta avsnitt, det regelområde du är certifierad för och KRAVs varumärkesmanualer.  

För att du ska få märka dina färdigförpackade produkter (livsmedel, växter och utsäde) eller förpackat foder med KRAVs märken ska du vara certifierad för Y1 Märkning och förpackning. Detta gäller också om du ska märka dina förpackade produktionshjälpmedel med KRAVs märke för produktionshjälpmedel. Se regel Y1.1.1 Regelområde Märkning och förpackning. (K)

Vid kontroll ska du visa eller beskriva dina rutiner för din marknadsföring med KRAVs namn och märken, samt kunna visa aktuella exempel.  

Om ditt företag marknadsför både KRAV-certifierade produkter och icke KRAV-certifierade produkter, är det särskilt viktigt att dina kunder får tydlig information om vilka produkter och vilken produktion som är KRAV-certifierad. (K)

En KRAV-certifierad restaurang, storhushåll eller servering får endast använda KRAVs restaurangmärken vid marknadsföring.  

 

Om du har en certifierad restaurang får du också använda dig av och marknadsföra din certifiering på tillfälliga platser som festivaler, mässor och liknande.  

 

Om du vill KRAV-certifiera maträtter och märka dem med KRAVs grundmärke, liksom andra sammansatta livsmedel, ska din verksamhet vara certifierad enligt G1 Livsmedelsförädling, och maträtten ska vara registrerad som en produkt.  

 

(K) 

(K) Krav-regel